16. Międzynarodowy Festiwal Teatromania 2014 – program spektakli

Od 23 do 31 maja w Bytomiu po raz 16-ty odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Teatromania. To gratka dla fanów przedstawień teatralnych.  „Teatromania” łączy w sobie spektakle, które obejrzymy w sali To-Tu w Bytomskim Centrum Kultury oraz spektakle kreatywne, które odbywać się będą plenerowo i nierzadko będą wykorzystywać publiczność, jako część swoje przedstawienia. Poniżej prezentujemy pełny program tegorocznej „Teatromanii” :

 

16. Międzynarodowy Festiwal Teatromania

23 – 31 maja 2014 rok

 

23 maja (piątek)

17.00

„Stolik dla dwóch osób” (Mesa para 2) – co.LABse (Hiszpania)

miejsce: Rynek w Bytomiu, ul. Podgórna, Plac Grunwaldzki / wstęp wolny

Hiszpańscy artyści zaaranżują w Bytomiu wyjątkową restaurację. Zarezerwujcie stolik! Zarezerwujcie czas! Co się wydarzy!?

Szalona akcja w plenerze zrealizowana przez międzynarodowy zespół artystów, z których część znana jest bytomskiej publiczności z projektów „Wędrująca Orkiestra” czy Kamchatka.

„Stolik dla dwóch osób” to nazwa wyjątkowej restauracji, która właśnie ma zostać otwarta. Splot niefortunnych zdarzeń powoduje, że w wybranym wcześniej miejscu staje się to niemożliwe, rozpoczyna się więc próba ratowania sytuacji i wędrówka przez miasto…

19.00

„Jan Peszek. Podwójne Solo”

miejsce: Becek / bilety: 30 zł (przedsprzedaż), 40 zł (w dniu spektaklu)

„Scenariusz dla nieistniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego” Bogusława Schaeffera

reżyseria i wykonanie: Jan Peszek

„Dośpiewanie. Autobiografia”

koncept i reżyseria: Cezary Tomaszewski

materiał biograficzny i wykonanie: Jan Peszek

Grany od 38 lat kultowy „Scenariusz […]” Bogusława Schaeffera i nowe solo „Dośpiewanie. Autobiografia” będące próbą odniesienia się dojrzałego artysty do wydobytych z dalekiej przeszłości urywków swojej biografii. Biografii kształtującej poza świadomością wybory życiowe i w końcu drogę, jaką obiera artysta niezależny.

Jan Peszek dośpiewuje owe urywki do Glenna Goulda dośpiewującego „Wariacje Goldbergowskie” Jana Sebastiana Bacha, realizując i rozwijając tym samym wymarzony przez Goulda ideał słuchacza-twórcy, współtworzącego sztukę w procesie jej odbioru.

 

 

24 maja (sobota)

19.00

„Taneczny hołd sztuce piłki nożnej” (A Dance Tribute to the Art of Football) –  Jo Strømgren Kompani (Norwegia)

miejsce: Becek / bilety: 20 zł (przedsprzedaż), 25 zł (w dniu spektaklu)

Czy można zatańczyć mecz? Czy reżim treningu tancerza odbiega diametralnie od dyscypliny piłkarza? Sztuka i sport. Kolejny przykład że zjawiska pozornie bardzo sobie odległe może wiele łączyć. Twórcy spektaklu przyjrzeli się fizycznej rutynie z jaką wiąże się piłka nożna i nadali wartość estetyczną szaleńczemu wysiłkowi związanemu z tym sportem, przewrotnie  komentując również uprzedzenia i stereotypy związane z postrzeganiem piłki nożnej jako sportu klasy robotniczej oraz baletu jako sztuki klasy wyższej.

Jo Strømgren Kompani to wyjątkowy zespół, działający na pograniczu „physical theatre” oraz teatru tańca, w Polsce zaprezentowany po raz pierwszy dzięki TEATROMANII w 2008. Grupa tworzy teatralne opowieści o życiu małych, odizolowanych społeczności, znakomicie wychwytując czające się w każdym człowieku okrucieństwo i bezlitośnie je obnażając po mistrzowsku posługując się deformacją i groteską.

Spektakl prezentowany w ramach projektu Sztuka/Poznanie/Działanie

po spektaklu: spotkanie z zespołem i prezentacja działalności JSK

21.30

„Cykl” Teatr Usta Usta Republika (Poznań) – spektakl plenerowy

miejsce: Rynek /Bytom / wstęp wolny

Multimedialny spektakl, łączący instalacje przestrzenne, grę aktorską oraz animacje komputerowe.Przywołuje powracające do nas senne koszmary, natręctwa, marzenia, opowiada o rytmie i regularności pewnych elementów codzienności. Przedstawienie składa się z „cyklu” tych obrazów, które od zawsze śnimy wspólnie, wydobytych z podświadomości, symbolizujących ludzkie lęki, słabości i pragnienia.

Poznański Teatr Usta Usta założyli w 2000 r. Wojciech Wiński i Marcin Liber, obecnie obaj założyciele realizują osobne działania. Prawie każdy z projektów zespołu to eksperyment związany z sytuacją oraz przestrzenią działania teatralnego. „Wrażliwość miejsca” to jeden ze znaków rozpoznawczych, a zarazem największych atutów poznańskiej grupy. Brak stałej siedziby stał się bowiem impulsem do oswajania na potrzeby teatru niecodziennych przestrzeni miejskich. W Bytomiu prezentowali m.in. spektakl „777”, w ramach którego na podziemnym parkingu zaaranżowali niecodzienne, metafizyczne kasyno.

 

25 maja (niedziela)

17.00

„Stół” („The Table”) – Blind Summit Theatre (Wielka Brytania)

miejsce: Becek / bilety: 20 zł (przedsprzedaż), 25 zł (w dniu spektaklu)

Brawurowy spektakl o drewnianej lalce o imieniu Mojżesz, która przeżywa egzystencjalny kryzys. Impulsem do pracy była propozycja ośrodka społeczności żydowskiej Londynu, aby przygotować spektakl z okazji sederu, uroczystej wieczerzy celebrowanej po święcie Pesach. Posiłek w rodzinnym gronie symbolizuje wyjście Żydów z Egiptu. Czyta się podczas niego poświęconą temu wydarzeniu Hagadę. Jednak w tej opowieści pomija się Mojżesza, aby podkreślić, że to Bóg ocala Żydów.

W pracy nad spektaklem twórcy nawiązali do Becketta, Sartre’a i wielu artystów komediowych z nurtu stand-up.

Blind Summit Theatre to innowatorzy sztuki lalkarskiej. Zespół odkrywa na nowo tradycyjną japońską sztukę Bunraku, gdzie trójka lalkarzy animuje jedną, pięknie wykonaną lalkę. Jednak lalki Blind Summit są nowoczesne, a spektakle podejmują współczesne kwestie, tematy bliskie współczesnemu widzowi.

19.00

„Dziesięć politycznych piosenek” (dokument teatralny o pracownikach warszawskich kebabów), reż. Michał Zadara – Centrala, Agencja Artystyczna GAP, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

miejsce: do potwierdzenia/ bilety: 30 zł (przedsprzedaż), 40 zł (w dniu spektaklu)

W kebabie człowiek nie dyskutuje o literaturze, tutaj nie przychodzi się na randki, to miejsce nie zostało opisane w żadnej powieści. Pracownicy kebabu są niewidzialni – jako emigranci nie mają reprezentacji politycznej, nie istnieją media mówiące w ich imieniu, żaden poseł nie zabiega o ich głosy. CENTRALA zaprasza na podróż przez najbardziej kosmopolityczne obszary Polski: bary w których regularnie mówi się w kilku językach, w których pracownicy często pochodzą z trzech różnych kontynentów. Spektakl opowiada o doświadczeniach imigrantów – pracowników i właścicieli warszawskich kebabów. Oderwani od miejsca urodzenia, napędzają polską gospodarkę, karmią większość społeczeństwa, a tysiące barów w całym kraju jest nieodłącznym elementem polskiego pejzażu.

26 maja (poniedziałek)

19.00

„Obietnica poranka”, reż.  Maciej Wojtyszko – Agencja Artystyczna CDN (Kraków)

miejsce: Becek / bilety: 30 zł (przedsprzedaż), 40 zł (w dniu spektaklu)

występują Anna Seniuk, Grzegorz Małecki

Premiera: 19 czerwca 2013 r.

Specjalnie na Dzień Matki spektakl o nadopiekuńczej, matczynej miłości, historia napisana z delikatnością, ciepłem i subtelną ironią. Opowieść o kobiecie wielkiego serca, niepozbawionej wad i śmiesznostek, zdecydowanej zrobić wszystko, aby osiągnąć swój cel – czyli sprawić, by jej syn został kiedyś wielkim bohaterem, generałem, ambasadorem Francji… On przez całe życie będzie się starał sprostać jej marzeniom, zrealizować plany jakie przed nim nakreśliła, zdążyć przed jej śmiercią, aby zobaczyła, że życie, które mu poświęciła, nie poszło na marne…

Spektakl przygotowany w związku z jubileuszem 45-lecia pracy artystycznej Anny Seniuk.

 

27 maja (wtorek)

19.00

„Antiwords” – Spitfire Company & Palác Akropolis (Czechy)

miejsce: Becek / bilety: 20 zł (przedsprzedaż), 25 zł (w dniu spektaklu)

Spektakl inspirowany twórczością Vaclava Havla, a zwłaszcza jego sztuką „Publiczność” oraz jej filmową adaptacją.

Świetnie zagrana, piękna plastycznie – dzięki wykorzystaniu ogromnych masek – zabawna, a zarazem nostalgiczna opowieść o samotności, „barowym życiu”, uwięzieniu w społecznym obyczaju spędzania wieczorów przy kuflu piwa. Historia ludzi, których życie mija niepostrzeżenie, tych, którzy zawsze zostają gdzieś na marginesie wydarzeń, poza głównym nurtem życia.

Spitfire Company to grupa artystów łączących w swoich realizacjach elementy teatru tańca, sztuki wizualne, teatr muzyczny. To obecnie jeden z najbardziej dynamicznie działających autorskich zespołów  teatralnych w Czechach.

 

28 maja (środa)

19.00

„Śmierć derwisza” (The Death of the Dervish”) – Acco Theatre Center  (Izrael)

miejsce: Becek / bilety: 20 zł (przedsprzedaż), 25 zł (w dniu spektaklu)

po spektaklu: spotkanie z zespołem

Artyści Acco kreślą obraz, w którym uświęcony taniec spotyka się ze światem wojny. Przedstawienie stanowi rodzaj prowokującego dialogu pomiędzy tancerką Sufi a wojennymi zabawkami. Niestety wciąż aktualna, poruszająca opowieść z obszaru, w którym konflikt, wojna i poczucie zagrożenia stały się codziennością.

Acco Theater Center to jeden z najważniejszych ośrodków teatru alternatywnego w Izraelu. Grupa realizuje projekty angażujące artystów pochodzenia żydowskiego i arabskiego starając się wspierać współdziałanie i rozwijać wzajemne zrozumienie oraz otwartość.

 

 

29 maja (czwartek)

17.00

Akcja SMOK

Wspólny projekt aktorów Teatru Biuro Podróży (Poznań) oraz młodzieży z Klas Aktywności Twórczej Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Bytomiu

miejsce: Rynek /Bytom / wstęp wolny

Akcja – niespodzianka! Artystyczne spotkanie aktorów jednego z najciekawszych polskich teatrów realizujących spektakle plenerowe i młodzieży. Wspólne działanie w plenerze będzie rezultatem działań warsztatowych. Powstanie SMOK, ponieważ wierząc Borgesowi „[…]jest coś w wizerunku smoka, co odpowiada ludzkiej wyobraźni i tłumaczy pojawienie się smoka pod różnymi szerokościami geograficznymi i w rozmaitych epokach.” (Jorge Luis Borges, Księga istot zmyślonych).

Warsztat w ramach projektu: Helidra „Europejskie Dziedzictwo  Literackie: Topos Smoka w Teatrze Plenerowym”.

Warsztat jest częścią projektu współfinansowanego z dotacji Programu Kulturalnego Unii Europejskiej

19.00

„Nasi ojcowie” („Our Fathers”) – Babakas (Wielka Brytania)

miejsce: Becek/ bilety: 20 zł (przedsprzedaż), 25 zł (w dniu spektaklu)

Spektakl podejmujący refleksję na temat tego, czym jest w dzisiejszych czasach ojcostwo. Czy istnieje jakiś uniwersalny model, wzór bycia ojcem? Czy to wypadkowa konkretnego miejsca i czasu? Czy „być ojcem” znaczyło to samo 10, 50, 100 lat temu? Jacy są nasi ojcowie? Pojawia się tu kwestia rodzicielstwa osób homoseksualnych – temat, który w burzliwej debacie medialnej został zniekształcony na tyle, że sprawy ludzkich emocji, trudnych wyborów sprowadzone są do czarno-białych schematów.

Babakas to zespół teatralny, w skład którego wchodzą artyści pochodzący z różnych krajów – Wielkiej Brytanii, USA, Francji, Belgii, Grecji, Hiszpanii. Spektakle grupy często zawierają elementy ludyczne, fabularne, ale dotykają istotnych kwestii społecznych. W projektach zespołu ważne jest łączenie eksperymentu i rozrywki, praca związana z edukacją oraz rozwojem społecznym.

 

 

30 maja (piątek)

18.00 i 20.30

„Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” – Teatr ZAR (Wrocław)

miejsce: Becek / bilety: 20 zł (przedsprzedaż), 25 zł (w dniu spektaklu)

Tytuł spektaklu jest swego rodzaju metaforą potrzeby samobójstwa i stanu samobójczego – fatalnej siły, ale też siły zbawiennej, paradoksalnie trzymającej każdego przy życiu. Struktura muzyczna przedstawienia powstała w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie. Tradycyjny materiał muzyczny przetworzono tu jednak w formę współczesną i dopełniono intensywną partyturą ruchową.

Teatr ZAR, kultywując etos pracy grupowej, realizuje projekty artystyczne poprzez długoletnie poszukiwania źródłowe, którym towarzyszy proces kształtowania nowego języka teatralnego, opartego na muzyce z rozmaitych tradycji. „Zar”, od którego grupa wzięła swą nazwę, to nazwa pieśni pogrzebowych wykonywanych przez Swanów, zamieszkujących wysokie rejony Kaukazu w północno-zachodniej Gruzji.

 

21.30

„Święto życia” (Celebration of Life) – Stella Polaris (Norwegia), studenci Wydział Teatru Tańca PWST w Krakowie, Oddział w Bytomiu

miejsce: Rynek /Bytom / wstęp wolny

Feeria barw, muzyki, ogromne maski, żonglerzy, ogień. Stella Polaris wspólnie z młodymi ludźmi – głównie studentami Wydziału Teatru Tańca PWST, którzy wezmą udział w kilkudniowych warsztatach – zaprezentuje spektakl – paradę „Celebration of Life”.

Stella Polaris to niezależny teatr uliczny działający od 1985 roku. Projekty zespołu obejmują zarówno małe, lokalne wydarzenia, jak i ogromne imprezy plenerowe nasycone kolorem, muzyką i energią. W swojej twórczości grupa inspiruje się aktywnością artystyczną kultur mniejszościowych i archaicznych. Charakterystyczną cechą jej stylu jest wykorzystywanie elementów typowych dla cyrku oraz odwołania do sztuki średniowiecza.

Spektakl prezentowany w ramach projektu Sztuka/Poznanie/Działanie.

 

31 maja (sobota)

18.00

 „Transdyptyk” – Spektakl dyplomowy studentów IV roku Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu.

miejsce: Wydział Teatru Tańca, PWST w Krakowie, Oddział w Bytomiu/ bilety: 8 zł

„Transdyptyk” w reżyserii i choreografii Anny Piotrowskiej – jest wyobrażeniem narodzonym z twórczości Jerzego Nowosielskiego. Widać tu m.in. fascynację cyklem obrazów „Villa dei Misteri”.  „Transdyptyk”, czyli „Oni” i „One” to spektakl w dwóch częściach wykonywanych odpowiednio przez grupę mężczyzn i kobiet. To swego rodzaju próba ustalenia cech genderowych, jako społecznych i kulturowych norm płci zderzonych w transie, jako odmiennym stanie świadomości.

UWAGA: Wszystkie spektakle zagraniczne, w których wykorzystano tekst, będą tłumaczone na język polski!!!!

Informacje i rezerwacje: (32) 389 31 09, info@becek.pl

Szczegółowe informacje na stronie: www.teatromaniafestiwal.pl

Organizator: Bytomskie Centrum Kultury

Współorganizacja: Gmina Bytom

Projekt dofinansowany ze środków:

Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Ambasady Izraela w Warszawie

Finansowane z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii, oraz środków krajowych

red/becek

Podaj dalej

Komentarze

komentarze/y