Konkursy branżowe przyszłością polskich firm

Postęp techniczny, otwarcie rynków zagranicznych i ciągły rozwój przedsiębiorczości powodują coraz większą konkurencję pomiędzy przedsiębiorstwami. Firmy, żeby istnieć na polskim rynku, muszą podążać za kształtującymi się na nim trendami. W umacnianiu swojej pozycji niezwykle ważny jest budowany przez organizację wizerunek.

 

Jednym z najważniejszych elementów kultury organizacyjnej każdej firmy jest kreowanie jej pozytywnego wizerunku. Oprócz typowych działań marketingowych, do których zaliczyć można promocję w telewizji czy prasie, liczne bonusy i rabaty, karty stałego klienta czy gwarancję posprzedażową, firmy dostrzegły możliwość budowania swojej pozycji na rynku poprzez udział w różnego typu projektach, których skutkiem jest otrzymanie konkretnego certyfikatu czy wyróżnienia. Instytucje, które organizują różne konkursy, mają ogromną rolę w kreowaniu pozytywnego wizerunku polskich przedsiębiorców i tworzeniu ich przewagi konkurencyjnej. Liczne inicjatywy, do których należą obecne od jakiegoś czasu na rynku konkursy branżowe online, budują rozpoznawalne marki znane nie tylko podmiotom, z którymi współpracują laureaci, ale również potencjalnym odbiorcom ich produktów czy usług.

 

Opinia, która zostaje wystawiona przez samego konsumenta jeszcze bardziej wzmacnia pozycję firmy. Taką możliwość dają firmom właśnie konkursy internetowe. Wyniki badania „Word-of-Mouth the Most Powerful Selling Tool„, które zostało przeprowadzone w pierwszej połowie 2014 roku przez firmę Nielsen dowodzą, że aż 70% osób ufa zdaniu internautów na temat różnego typu produktów czy usług. W sposób zdecydowany do wyróżnień, które mają pozytywny wpływ na wizerunek przedsiębiorstwa należą wspomniane już wcześniej internetowe konkursy branżowe, m.in. konkurs na „Najlepszy Salon Kosmetyczny 2014” organizowany przez ImaGO! Polska Sp. z o.o. z Żor. Przedsiębiorstwo, które deklaruje chęć wzięcia udziału w konkursie ponosi jednorazową opłatę, z której 10% przekazywane jest na Fundację Dzieciom „Zdążyć z Pomocą”. Uczestnik otrzymuje pakiet materiałów reklamowych, jednak – co ważniejsze, organizacja kreuje swoją markę w internecie – z jednej strony poprzez zapraszanie obecnych klientów do głosowania (a docelowo umieszczenie informacji o wygranej) na własnej stronie internetowej, a z drugiej dzięki wizytówce na portalu konkursu, który dziennie odwiedzany jest przez tysiące ludzi.

 

Celem różnego typu certyfikatów i wyróżnień jest promowanie wysokiej jakości produktów i usług oraz dodanie ich laureatom pewnego rodzaju prestiżu. Silna, rozpoznawalna wśród konsumentów marka pozwala na zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy, co przekłada się w sposób oczywisty na jej przewagę konkurencyjną i na zyski. Warto jednak podkreślić, że jak wynika z badań przeprowadzonych wśród laureatów konkursów gospodarczych – bez jakiejkolwiek promocji ze strony firmy związanej z otrzymanym wyróżnieniem, jej wizerunek nie uległ poprawie, a sprzedaż produktów czy usług pozostała na poziomie podobnym, co do tej pory. Jednakże instytucje, które w sposób aktywny posługują się tytułem lidera uznały, że w sposób bezpośredni przełożyło się to na ich pozytywny wizerunek i tym samym na przewagę konkurencyjną.

 

Korzyści wynikające z możliwości posługiwania się tytułem lidera w swojej branży są zdecydowanie niewspółmierne w stosunku do poniesionych kosztów. Podsumowując, firmy sięgające po wyróżnienia i certyfikaty cieszą się większym zaufaniem zarówno wśród partnerów biznesowych, jak i potencjalnych odbiorców czy stałych klientów. Wpływa to nie tylko na prestiż przedsiębiorstwa, czyli pozytywny wizerunek, ale również na pozycję rynkową podmiotu i zwiększenie jego wartości.

Komentarze

komentarze/y